Det förkortade språket

Jag fick ett infall. Jag vill dela med mig. Jag har fått en liten pust av inspiration.

Jo ni förstår att jag satt på facebook, ni vet den communityn som tar upp alldeles för mycket av min lediga dag när min lillasyster skrev till mig på den förbannade facebookchatten. Jag älskar min lillasyrra Jossan som är för ni som inte vet 9 år. Jag minns när jag var 9. Då satt jag i Skå Skola och fick nästan gå om tredje klass för jag skrev så fult. Min handstil var rentav hideous. Jag skrev orden som jag skulle men de var oläsbara. Men det jag vill komma till var att jag kämpade med att skriva dem ordentligt och snyggt. Jag ska därför dra en parallell till liiasyrran som skriver till mig i chatten. Konversationen som följer ser ut så här:
J: Heej <3
(jag tänker oj hjärtan va söt hon är)
S: Hej!
J:VGD????

VA?? Vadå VGD?? Vad i hela smörpaketet menar hon med VGD!? Alltså det är ju lite pinsamt tänker jag att hon skriver någon slags förkortning som jag inte förstår. Jag tänker ordentligt nu medan jag skrattar åt att jag inte vet vad jossan 9 år skriver till mig. Väl godkänd du? nej. Vilken god daddel? Nej. Vad gör du? VAD GÖR DU? Självklart men jag vill inte verka dum så det slutar med att jag slår upp den hjärnan jag aldrig fick, ni vet, Google och googlar skitet. Hamnar i något forum som instämmer med "vad gör du" och kan i lugnan ro svara till lillsyrran vad jag gör. 

Jag tycker det förkortade sms/chat språket förstör mycket av våra sociala funktioner samtidigt som jag gillar utvecklingar av samhällets sätt att röra sig på framåt. Upptäckter som görs och uppfiningar som hjälper de sjuka. Men förkortningar, är de verkligen ett sätt att röra oss framåt på? Skrivmässigt går det självklart fortare men hur sjukt känns det inte när jag är van vid att få ett "haha" tillbaka på msn när jag skrivit något roligt men får "asg" tillbaka. Asg betyder tydligen asgarv. Men då är det en förkortning av ett 6 bokstäver långt ord som i slutändan när det är förkortat och klart en bokstav mindre än "haha" hur mycket tid vinner man på det? En bokstav på datorn liksom, är det lönt? Kommer framtidens artiklar i Aftonbladet se ut ungefär så här?
T dej som nt vill lr kan skriva hela ord. Vgd när du måste skriva hela ord? Asg ar dd? Tkr att d e mkt :D

Ja de va ungefär så många förkortningar jag kunde... Jag är inte en kärring på 65 år, men måste man förkorta allting? Jag menar i slutändan, hur många sekunder vinner man?

Just saying

Kommentarer
Postat av: Sophie

Kul att du skriver lite igen :)

2010-02-10 @ 19:41:02
Postat av: molly

hahah stefan du är inte efter! Det är Jossan som är före sin tid, man ska börja med att lära sig stava innan man börjar med förkortningar !

Man blir ju lite rädd för hur förkortningarna utarmar vårt uttrycksfulla språk när det till och med börjar användas i talspråk, hjälp!

2010-02-12 @ 11:27:38
URL: http://carnestedtljungberg.blogg.se/
Postat av: Jossan

Haha Steffi!

Visste du inte är du äfter eller?

2010-02-16 @ 21:12:31
URL: http://jossanjoss.blogg.se/
Postat av: Mamsen

LOL :)

2010-02-16 @ 21:16:38
URL: http://skaridcenter.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0